راهنمای خرید, ویدیو

مقایسه Poco M5 با Poco M5s [به همراه فیلم مقایسه پوکو]

مقایسه Poco M5 با Poco M5s

در ۵ سپتامبر ۲۰۲۲ نماینده های جدید پوکو در بازار موبایل جهان رسماً در مراسم کمپانی شیائومی معرفی شدند. بله Poco M5 و Poco M5s جدیدترین و احتمالاً مقرون به صرفه ترین میان رده های شیائومی هستند.

سامسونگ galaxy watch 4 vs 5

 

سری پوکو در سال های اخیر موفقیت های چشمگیری کسب کرده. در این زمینه میتوان گوشی poco x3 nfc  و گوشی poco x3 pro را نام برد که توانستند نظر بسیاری از گیمرهای موبایل را جلب کنند. البته که شیائومی در ادامه با عرضه پوکو x4 pro و poco m4 pro قشر وسیعی از کاربران موبایل و تلفن های هوشمند با سلیقه ها و قدرت خرید متفاوت تحت تاثیر قرار داد.

در این مقاله در مجله رهام تل قصد داریم به بررسی و مقایسه Poco M5 و Poco M5s بپردازیم. با توجه به ویژگی های این دوگوشی پوکو که در ادامه به آن اشاره میکنیم سری poco m5 خیلی زود طرفداران بسیاری در قشر میانرده به سمت خود جذب خواهد نمود. در ادامه فیلم مقایسه پوکو m5 با پوکو m5s را مشاهده میکنیم و دو گوشی شیائومی را مقایسه خواهیم نمود. نهایتاً بعد از مقایسه پوکوها به این سوال که ارزش خرید پوکو M5 بیشتره یا پوکو M5s پاسخ میدهیم.

فیلم مقایسه Poco M5 با Poco M5s:

این مقاله برای شما مفید است اگر به دنبال سوالات زیر هستید!

      • پوکو m5 بهتره یا poco m5s؟
      • ارزش خرید poco m5 بیشتر است یا ارزش خرید m5s؟
      • آیا Poco M5 در زمان بازی داغ میکند؟
      • آیا میتوان با poco m5 بازی کرد؟
      • مقایسه poco m5 poco m5s در رهام تل
      • poco m5 و poco m5s چه فرقی دارند؟
      • تفاوت پوکو m5 با پوکو m5s

طراحی:

در مقایسه طراحی poco m5 poco m5s ابتدا ابعاد ظاهری آنها را بررسی میکنیم. گوشی پوکو M5 با ابعاد ۱۶۴.۱mm * 76.1mm * 8.9mm نسبت به گوشی poco m5s  با ابعاد ۱۶۰.۵ * ۷۴.۵ * ۱۶۰.۵ میلی متر دارای بدنه ای بزرگتر میباشد. بنابراین اگر به دنبال گوشی خوش دست و کوچکتری هستید باید M5s را انتخاب نمایید. در ادامه مقایسه طراحی پوکو اشاره کنیم که جنس فریم دور و پنل پشتی هر دو سری poco m5 با poco m5s از پلاستیک است. مجموع مشخصات ظاهری که بیان کردیم باعث اختلاف وزن دو تلفن هوشمند شده. پوکو ام ۵ دارای وزن ۲۰۰ گرم و پوکو ام ۵ اس وزنی معادل ۱۷۸gr دارد. ۲۲ گرم اختلاف در وزن گوشی پوکو m5 خوش دستی M5 را زیر سوال میبرد.

لازم است این را هم بدانیم که سنسور اثر انگشت در هر دو گوشی پوکوm5 و Poco M5s روی فریم پلاستیکی دور گوشی جا خوش کرده. اجازه دهید در مورد سنسور شتاب سنج و ژیروسکوپ زمانی که به بازار موبایل وارد شدند و در دسترس کاربران قرار گرفتند به طور قطعی نظر دهیم.

نتیجه: نهایتاً در پایان بخش مقایسه طراحی poco m5 با poco m5s به این نتیجه میرسیم که گوشی پوکو m5s طراحی مدرن تری دارد و خوش دست تر هست.

مقایسه Poco M5 با Poco M5s

صفحه نمایش:

در مقایسه صفحه نمایش پوکو m5با m5s در ابتدا اشاره کنیم که نمایشگر poco m5 با اندازه ۶.۵۸ اینچی نسبت به صفحه نمایش پوکو M5s با سایز ۶.۴۳ اینچ بزرگترمیباشد.  نمایشگر پوکو m5 از نوع IPS LCD اما صفحه نمایش پوکو m5s امولد(AMOLED) است. نسبت تصویر در هر دو گوشی پوکو ۲۰:۹ میباشد. دقت کنید که رزولوشن گوشی پوکوm5s برابر با ۱۰۸۰*۲۴۰۰ و در POCO M5 به اندازه ۲۴۰۸*۱۰۸۰ است.

نکته قابل توجه در مورد پوکو m5 و  پوکو M5s نرخ نوسازی صفحه نمایش آنهاست. نمایشگر poco m5s با نرخ تازه سازی ۶۰Hz تعجب برانگیزه چون که شیائومی در poco m5 از صفحه نمایش با رفرش ریت ۹۰ هرتزی استفاده نموده. شیائومی برای محافظت از نمایشگر این دو گوشی پوکو از گوریلاگلس ۳ (Corning Gorilla Glass3) استفاده کرده.

نتیجه: در کل به نظر کیفیت صفحه نمایش Poco M5s نسبت به Poco M5 برتری دارد. لذت تماشای صفحه نمایش امولد ارزش ضعف کوچک در نرخ تازه سازی نمایشگر را دارد.

 

مقایسه پوکوm5s با پوکو m5

نرم افزار:

در زمینه مقایسه نرم افزار پوکو m5 با m5s با توجه به هم زمانی عرضه این دو گوشی شیائومی به بازار موبایل هر دو دارای مشخصات نرم افزار مشابهی خواهند بود.

نتیجه: هر دو سری poco m5 و poco m5s با اندروید ۱۲  و MIUI13 عرضه میشوند.

 

مقایسه پوکوm5s با پوکو m5

سخت افزار:

گوشی پوکو m5 با چیپست  MediaTek Helio G99 شش نانومتری در سه نسخه ۱۲۸/۶GB، ۱۲۸/۴GB و ۶۴/۴ گیگابایت به کاربران شیائومی ارائه شده. در آنسوی میدان رقابت شیائومی poco m5s با تراشه Mediatek Helio G95 قرار دارد. فاصله ترانزیستورهای چیپست پوکو m5s به میزان ۱۲ نانومتر میباشد. تا اینجا در زمینه سخت افزار poco m5s قافیه را به poco m5 باخته است.

از نظر قدرت cpu پوکو m5 و m5s هر دو دارای cpu هشت هسته ایOcta-core (2×2.2 GHz Cortex-A76 & 6×2.0 GHz Cortex-A55) هستند. برای بررسی GPU یا پردازنده گرافیکی آنها باید توجه کنیم که پوکو m5 از Mali-G57 MC2 و در poco m5s از پردازنده گرافیکی Mali-G76 MC4 بهره میبرند.

لازم به ذکر هست که گوشی poco m5s هم در سه نسخه مشابه با m5 با مشخصات ۱۲۸/۶GB، ۱۲۸/۴GB و ۶۴/۴GB به بازار عرضه میگردد. توجه داشته باشید هر دو گوشی میان رده شیائومی دارای قابلیت اضافه کردن SD Card بصورت Didicated slot هستند. یعنی شما میتوانید همزمان از دو سیم کارت و یک کارت حافظه sd در سری m5 بهره مند شوید.

 

مقایسه پوکوm5s با پوکو m5

 

در پاسخ به این سوال که آیا میتوان بازی کال اف دیوتی موبایل را روی poco m5 و poco m5s نصب و اجرا کرد باید اشاره کنیم که با توجه به مشخصات سخت افزاری گوشی Poco M5 به راحتی از پس اجرای بازی برمی اید. اما درمورد گوشیpoco m5s با توجه به cpu ضعیف تر آن اجرای بازی call of duty mobile سخت تر خواهد بود. ضمناً اشاره کنیم که CPU این دو گوشی شیائومی هیچ کدام Qualcomm نیست و همین دلیلی است بر اینکه Poco M5 و Poco M5s داغ نمیکنند.

نتیجه: هر دو سری poco m5 و poco m5s با اندروید ۱۲  و MIUI13 عرضه میشوند.

 

مقایسه پوکوm5s با پوکو m5

 

دوربین:

سورپرایز شیائومی در گوشی پوکو m5s استفاده از دوربین چهارگانه میباشد. گوشی poco m5s  دارای سنسور اصلی با قدرت ۶۴ مگاپیکسل و لنز اولتراواید ۸ مگاپیکسلی است. در کنار آنها دو سنسور ماکرو و سنسور تشخیص عمق با قدرت ۲MP جا خوش کرده اند. ولی در آنسوی میدان مقایسه گوشی poco m5 با دوربین سه گانه قرار دارد. صبر کنید این تنها ضعف دوربین پوکو m5 نیست! قدرت لنز اصلی فقط ۵۰MP میباشد و شیائومی در طراحی دوربین poco m5 به دو سنسور عمق و ماکرو با قدرت ۲۰ مگاپیکسل بسنده کرده. در مقایسه دوربین سلفی پوکوM5 با پوکو M5sاشاره کنیم که لنز دوربین سلفیpoco m5s با ۱۳مگاپیکسل و ناچ حفره ای برتر از دوربین سلفی گوشی پوکوm5 با قدرت ۵MP و ناچ قطره ایست.

نتیجه: بله در بخش دوربین poco m5s برتری قابل توجهی نسبت به دوربین poco m5 دارد.

مقایسه پوکوm5s با پوکو m5

باتری:

برای پاسخ به این سوال که باتری پوکو m5 بهتره یا  پوکو m5s باید در نظر داشته باشیم که هر دو گوشی پوکو ۵m دارای باتری لیتیوم پلیمری با ظرفیت ۵۰۰۰mAh هستند. البته توجه کنید آداپتور شارژر poco m5 توان ۱۸ وات دارد در حالیکه شارژر داخل جعبه poco m5s دارای قدرت ۳۳wat میباشد. هر دو شارژر قابلیت Fast Charge هستند اما قدرت اداپتور پوکو m5s نزدیک به دو برابره و میتونه در ۳۰ دقیقه نزدیک به ۶۴% باتری پوکوm5s  را شارژ کند. ضمناً همه میدانیم که قطعاً باتری poco m5s سریعتر Full Charge میگردد.

در انتهای قسمت مقایسه باتری نتیجه گیری میکنیم که با توجه به قدرت بیشتر اداپتور پوکو m5s نسبت به poco m5 در کنار یکسان بودن ظرفیت ۵۰۰۰ میلی آمپری انها به نتیجه زیر میرسیم:

نتیجه: گوشی POCO M5 برنده مقایسه باتری میباشد.

 

مقایسه Poco M5 با Poco M5s

آیا ارزش خرید پوکو m5 بیشتره یا ارزش خرید پوکو m5s؟

اگر بررسی و مقایسه poco m5 با poco m5s در همه بخش ها جمع بندی کنیم به نتایج زیر میرسیم:

      • گوشی poco m5s از نظر طراحی و خوش دست بودن، کیفیت صفحه نمایش، کیفیت دوربین های پشتی و قدرت دوربین سلفی و توان آداپتور شارژر که درون جعبه ی هر دو گوشی شیائومی قرار دارد نسبت به poco m5 برتری دارد.
      • گوشی poco m5 از نظر سخت افزاری در مقایسه با پوکو m5s قوی تر است. البته که قیمت پوکو m5 پایین تر از قیمت poco m5s میباشد. در واقع قیمت پیش بینی شده برای گوشی poco m5s در بازار جهانی برابر با حدوداً ۱۸۸ دلاره که در مقایسه با poco m5 با قیمت حدودی ۱۷۵ دلار اختلاف قیمت چشمگیری ندارند.

جدول مقایسه Poco M5s با Poco M5:

مقایسه galaxy watch 5 و 5 pro

POCO M5S POCO M5
ابعاد ۱۶۰.۵ x 74.5 x 8.3 mm (6.32 x 2.93 x 0.33 in) ۱۶۴ x 76.1 x 8.9 mm (6.46 x 3.00 x 0.35 in)
وزن ۱۷۸.۸ g (6.31 oz) ۲۰۱ g (7.09 oz)
صفحه نمایش AMOLED, 450 nits (typ), 700 nits (HBM), 1100 nits (peak) IPS LCD, 90Hz, 500 nits (HBM)
حافظه داخلی ۶۴GB , 128GB ۶۴GB , 128GB
حافظه رم ۴GB , 6GB ۴GB , 6GB
پردازنده Mediatek Helio G95 (12 nm) Octa-core MediaTek Helio G99 (6nm) Octa-core
پردازنده گرافیکی Mali-G76 MC4 Mali-G57 MC2
رابط کابری  MIUI 13  MIUI 13
دوربین ۶۴ MP, f/1.8, 26mm (wide), 1/1.97″, 0.7µm, PDAF
۸ MP, f/2.2, 118˚ (ultrawide), 1/4.0″, 1.12µm
۲ MP, f/2.4, (macro)
۲ MP, f/2.4, (depth)
۵۰ MP, f/1.8, (wide), PDAF
۲ MP, f/2.4, (macro)
۲ MP, f/2.4, (depth)
فیلمبرداری ۴K@30fps, 1080p@30/60/120fps, 720p@960fps ۱۰۸۰p@30fps
دوربین سلفی ۱۳ MP, f/2.4, (wide), 1/3.06″, 1.12µm ۵ MP, f/2.2, (wide), 1/5.0″, 1.12µm
فیلم برداری دوربین سلفی ۱۰۸۰p@30fps ۱۰۸۰p@30fps
جک ۳.۵mm دارد دارد
NFC دارد دارد
بلوتوث ۵.۰, A2DP, LE ۵.۳, A2DP, LE
WiFi Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, dual-band, Wi-Fi Direct, hotspot
باتری Li-Po 5000 mAh , Fast Charging 33W Li-Po 5000 mAh , Fast Charging 18W
قیمت About 190 EUR About 170 EUR

 

نتیجه گیری:

با همه این اوصاف به نظر ما برای کاربرد روزمره و انتخاب یک میان رده شیائومی با کیفیت ساخت بالا ارزش خرید poco m5s بالاتر از گوشی poco m5 هست. البته اگر گیمر موبایل هستید و انتظار سخت افزار بهتری در این رنج قیمت دارید پیشنهاد ما گوشی poco m5 میباشد. با m5 شما به راحتی هیجان را در کال اف دیوتی موبایل و PUBG MOBILE تجربه خواهید نمود!

 

دیدگاهتان را بنویسید