تکنولوژی

ضد آب بودن موبایل ها !

ضد آب بودن موبایل ها

 

دورکننده آب، مقاوم در برابر آب، ضد آب، تفاوت آن ها در چیست؟

همگی ما ارجاعات مختلفی به ضد آب، دورکننده آب ، مقاوم در برابر آب را در دنیای محصولات الکترونیک میبینیم.

اما سوال اینجاست که تفاوت این ها در چیست؟

مقالات بسیار زیادی در این زمینه منتشر شده و همه به جنبه های مختلف این موضوع پرداخته اند و سعی کرده اند که به صورت کامل این موضوع را بررسی کنند اما موضوع اینجاست که این بررسی ها همگی در زمینه تخصصی و پیچیدگی های پیاده سازی این موضوع به بحث و مطالعه پرداخته اند.

اما ما اینجا به بررسی این موضوع صرفا در زمینه دنیای تلفن های همراه می پردازیم.

پس بریم که باهم یک بار دیگر سفری در این قسمت از دنیای تلفن های همراه داشته باشیم.

اول از همه، ما به بررسی معنای هرکدام و معادل انگلیسی آن ها، در دیکشنری آکسفورد می پردازیم:

مقاوم در برابر آب(Water-resistant) : توانایی مقابله با نفود آب تا درجاتی اما نه به صورت کامل.

دورکننده آب(Water-repellent) : به آسانی تحت نفوذ آب قرار نمی گیرد، هنگامی که با آب برخورد داشته باشد. چرا که پوشش سطحی برای مقابله با آب دارد.

ضد آب(Water-proof) : غیر قابل نفوذ در آب.

 

مقاوم در برابر آب به چه معناست؟

مقاوم در برابر آب، پایین ترین سطح مقاومت در برابر آب از میان این سه تعریف در تعاریف مقابله در برابر نفوذ آب است.

اگر دستگاهی، برچسب مقاوم در برابر آب دریافت کند، به این معناست که خود دستگاه به گونه ای ساخته شده است که نفوذ آب داخل آن سخت تر باشد یا به احتمال زیاد با پوششی از نازک از ماده پوشانده شده است که شانس بقای گوشی در برضد آب بودن موبایل هاخورد با آب را افزایش می دهد.

مقاوم در برابر آب را معمولا در میان ساعت ها میبنید، که اگر آب در حد شست و شوی دست و یا یک باران آرام و معمولی باشد، از محصول شما محافظت می کند.

ضد آب بودن موبایل ها

 

دورکننده آب به چه معناست؟

پوشش های دور کننده آب، سطحی بالاتر از پوشش های ضد آب هستند.

اگر دستگاهی برچسب دورکننده آب بگیرد، بدین معناست که شامل مولفه ای هایی در درون یا بیرون یا هردو قسمت دستگاه است که همانطور که حدس می زنید، آب را از دستگاه دور کند، یا آن را آبگریز کند.

دستگاه های دور کننده آب یا آب گریز، شانس بسیار بیشتری را دارند که در تقابل با آب سرزنده و بدون مشکل بیرون بیایند و همچنین مقاومت بیشتری در مقایسه بیشتر دستگاه های بازار به صورت میانگین، عرضه کنند.

بسیاری از شرکت ها، ادعای دورکنندگی آب را میکنند، حال آن که برای دستیابی کامل یک دستگاه به دورکنندگی آب یا آبگریز بودن آن ، نیاز به پوششی است که از تکنولوژی نانو برای ساخت آن استفاده می شود پس به تبع استفاده از آن هم هزینه هم پیچیدگی های خودش را دارد.

دورکننده آب

 

ضدآب به چه معناست؟

تعریف ضد آب به ظاهر ساده است ، اما مفهوم پشت آن به این سادگی ها نیست.

تا حال حاضر، هیچ گونه استاندارد رسمی صنعتی برای دسته بندی یک دستگاه به عنوان ضد آب ارائه نشده است. اما اگر بخواهیم یک مقیاس امتیاز دهی نزدیک به این مفهوم داشته باشیم، امتیاز بندی محافظت دربرابر ورود ((ingress protection rating scale(ip code) تا به الان عرضه شده است.

این مقیاس به این صورت است که امتیاز بندی از ۰ تا ۸ دارد که میزان مقاومت دستگاه را در برابر ورود آب به دستگاه اندازی گیری میکند.

اما این امتیاز بندی یک نقص عمده دارد.

این امتیاز بندی به ما نشان نمی دهد که آیا دستگاه ما که اجازه ورود آب به خود را نمی دهد، آیا در مواجهه با آب کماکان آسیب می بیند یا خیر. اکثر پوشش های محافظ در برابر آب، اجازه ورود آب را می دهند اما عدم آسیب دستگاه در برابر آب را به ما ضمانت می دهند. این نیز خود به نوعی یک راه حل است برای کسانی که گوشی شان ناگهان در دستشویی ها می افتد. نیازی هم نیست که حتما دستگاه از ورود آب به خودش جلوگیری کند. در واقع این دستگاه ها از مقیاس ip-code پیروی نمی کنند اما به خوبی در برابر آب کماکان از خود مقاومت نشان می دهند.استفاده از واژه “ضد آب” برای بسیاری از شرکت ها یک حرکت ریسکی تلقی می شود. چرا که مشتری با شنیدن این واژه، تصور می کند که دستگاه خریداری شده توسط او، تا آخر عمر دستگاه این قابلیت را با خود یدک می کشد در صورتی که عمر این قابلیت در سال های اولیه کارکرد دستگاه یا در مواجهه های متفاوت با آب، از میان می رود. آنچه که ما به عنوان مصرف کننده نیاز داریم، مطمئنا یک استاندارد به درد بخور و درست و حسابی است که با تعاریف روز و همچنین پیشرفت های روز افزون تکنولوژی هماهنگ باشد. هر سه تعاریف مقاومت در برابر آب برای دستگاه های الکترونیک، با پیشرفت های روزافزون تکنولوژی نیاز به تعریف مجدد دارند. چرا که پوشش های نانو و پاریلن که به تازگی پا به عرصه وجود در تکنولوژی مقاومت در برابر آب گذاشته اند، به هیچ وجه با این تعاریف گفته شده هماهنگ نیستند. امیدوارم که ازاین مقاله کمال استفاده را داشته باشید.

در پناه حق، تیم تولید محتوای رُهام تل.

 

دیدگاهتان را بنویسید