تکنولوژی

گلکسی S21 پیشرفت یا پسرفت؟

سامسونگ شب گذشته خانواده گلکسی S21 خود را معرفی کرد. با وجود پیشرفت‌های متعدد، این گوشی‌ها در چند زمینه نسبت به نسل قبل پسرفت داشته‌اند. به نوعی یک قدم به جلو رفته اند ولی چند قدم باز گشته اند.

معمولاً هر ساله گوشی‌های هوشمند پرچم‌دار نسبت به نسل گذشته خود بهبود پیدا می‌کنند. این موضوع برای خانواده گلکسی اس ۲۱ شامل گلکسی اس ۲۱، اس ۲۱ پلاس و اس ۲۱ اولترا هم صدق می‌کند. طراحی بهتر، تنوع بهتر رنگی، پردازنده بهتر، پردازش قوی‌تر دوربین و نرم‌افزار بهبود یافته از جمله بهبودهای سری گلکسی اس ۲۱ هستند. شاید مهم‌ترین ویژگی جدید در سری اولترا در پشتیبانی از قلم S-Pen باشد. با این‌حال گلکسی S21 نسبت به گلکسی S20 پسرفت‌هایی هم داشته است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. با رُهام تل همراه باشید.

 

حذف درگاه کارت حافظه

 

یکی از مهم‌ترین مزایای گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ نسبت به رقبایی مثل اپل، گوگل و وان‌پلاس بهره‌گیری از درگاه کارت حافظه بود. سامسونگ بارها امکان گسترش حافظه به یک ترابایت در پرچم‌دارانش را تبلیغ کرده بود و حالا این درگاه را به کلی از سری گلکسی اس ۲۰ حذف کرده است. با این‌که سرعت حافظه داخلی همیشه نسبت به کارت حافظه بالاتر است و نسخه ۲۵۶ گیگابایتی هم در هر سه مدل قابل سفارش است اما بی‌شک کارت حافظه راهی ارزان‌تر و همیشگی برای گسترش حافظه بود که نبود آن حس می‌شود.

حذف شارژر و هنذفری از جعبه

در حال حاضر حذف کردن شارژر و هنذفری تبدیل به سنتی شده است اپل بنیانگذار این امر بود اما نکته جالب اینجاست که برچسب حفاظت از محیط زیست بر روی این کار باعث شده، این کار تبدیل به کاری نوین و بشر دوستانه ای بشود اما اگر کمی اهل حساب و کتاب باشید متوجه میشوید که صرفه جویی در هزینه حمل نقل و به زبان ساده تر همان طور که جعبه موبایل ها نصف شده است، هزینه حمل و نقل هم نصف شده است. و این هزینه نصف شده یعنی سود خالص اما ماجرا به همینجا ختم به خیر نمیشود، شارژر ضعیف سری های اس هم موضوع قابل بحثی است که به آن در رُهام تل خواهیم پرداخت.

 

شارژ کندتر ۲۵ واتی

در حالی که رقبایی مثل شیائومی، هواوی و وان‌پلاس روی سرعت شارژ ۶۵ تا ۱۲۰ واتی مانور می‌دهند سامسونگ حداکثر سرعت شارژ پرچم‌داران جدید خود را ۲۵ وات اعلام کرده است. این درحالیست که گلکسی اس ۲۰ اولترا سال گذشته از شارژ ۴۵ واتی پشتیبانی می‌کرد. کاهش سرعت شارژ آن‌هم در بازار رقابتی کنونی یک پسرفت جدی محسوب می‌شود. که نداشتن این آپشن برای سامسونگ یعنی ضعف در رقابت و آن هم رقابت در زمان شارژ شدن که امروزه فاکتوری مهم و اساسی برای کاربران میباشد.

 

بدنه پلاستیکی در گلکسی S21

نسخه استاندارد گلکسی اس ۲۱ با قیمت ۸۰۰ دلاری خود بدنه پلاستیکی دارد! پیش از این نیز استفاده از پلاستیک در گلکسی نوت ۲۰ را نقد کرده بودیم. درحالی‌که گوشی‌های میان‌رده بسیار ارزان‌تر با بدنه شیشه‌ای در بازار فراوان هستند استفاده از پلاستیک برای کاهش هزینه‌ها چندان قابل دفاع نیست. با این‌که سامسونگ قیمت پایه گلکسی اس ۲۱ را نسبت به نسل پیش پایین آورده اما بی‌شک نبود حس یک پرچم‌دار واقعی در دست، پسرفتی نسبت به نسل پیش برای نسخه استاندارد S21 محسوب می‌شود.

 

وضوح پایین‌تر نمایشگر در گلکسی اس ۲۱ و اس ۲۱ پلاس

سال گذشته می‌توانستید از میان نرخ بازسازی سریع ۱۲۰ هرتزی یا وضوح بالاتر QHD در نمایشگر گلکسی اس ۲۰ یکی را انتخاب کنید. امسال اما وضوح تصویر در نسخه‌های استاندارد و پلاس گلکسی S21 به ۱۰۸۰p محدود شده است. با این‌که ما معمولاً نرخ ۱۲۰ هرتزی را به وضوح بالاتر ترجیح می‌دهیم اما در تماشای ویدئوهای ۴K وضوح بالاتر می‌توانست مزیت قابل توجهی خصوصاً‌ در نمایشگر ۶.۷ اینچی گلکسی +S20 باشد..

 

امیدوارم که این متن برای شما مثمر ثمر واقع شده باشد. با تشکر تیم تولید محتوای رُهام تل.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید