تکنولوژی

هواوی و جنگ تجاری چین و آمریکا

هواوی آماده جنگ به تمام عیار

شرکت هواوی از آغاز جنگ تجاری چین و آمریکا دچار گرفتاری بدی است. این شرکت در کانون توجه دولت آمریکا قرار دارد و تحت تحریم‌های کمرشکنی است که می‌تواند هر شرکتی را فلج کنند. اما همین تحریم‌ها باعث شده این شرکت روی پروژه‌‌هایی سرمایه‌گذاری کند که هیجان‌انگیز هستند. در ادامه به این موضوع جدید و بحث بر انگیز سیستم عامل جدید یعنی هارمونی (Huawei Harmony OS) در رُهام تل خواهیم پرداخت.

Huawei Harmony OS

سیستم‌عامل هارمونی(Harmony OS)

قبل از همه این‌ها هنگامی‌که هواوی دیگر نتوانست به خدمات موبایلی گوگل و اندروید رسمی گوگل دسترسی پیدا کند، یک برنامه اجرایی برای خود چیده بود.بخش اول این برنامه چنین بود که پیش از اعمال تحریم‌های جدید، قطعات سخت‌افزاری موردنیاز را برای آینده بلندمدت تهیه کند تا همچنان بتواند گوشی بسازد.بخش دوم این طرح هم همان توسعه فروشگاه اپلیکیشن این شرکت و گسترش خدمات موبایلی خود یا همان HMS بود. این دو کار تا به امروز اجرا شده‌اند و کمابیش نیز موفق بوده‌اند. یکی از نشانه‌های این موفقیت نسبی هم این است که لااقل هنوز هم ما در ایران کسانی را داریم که گوشی‌های هواوی می‌خرند و کارشان با همان خدمات موبایلی هواوی راه می‌افتد. هر چه باشد این گوشی‌ها از لحاظ‌هایی بسیار قوی هستند و ارزش خریدن دارند.

اما بخش سوم این برنامه برای کاهش تاثیر تحریم‌های تجاری آمریکا، ساختن سیستم‌عامل داخلی خود این شرکت بود و هست. همان‌طور که سطور بالا گفتیم اندروید یک سیستم‌عامل کدباز است. به همین دلیل شرکت هواوی به خود این سیستم‌عامل دسترسی دارد. بخش سوم برنامه اجرایی این بود که این شرکت سیستم‌عامل کدباز اندروید را بردارد و بر پایه آن سیستم‌عامل خود را بسازد. هواوی نام این سیستم‌عامل را هارمونی (Huawei Harmony OS) گذاشته است.

Huawei Harmony OS

هواوی رقیب جان سخت اپل

وقتی من این خبر را شنیدم بسیار خوشحال بودم؛ زیرا بالاخره یک گوشی اندرویدی ارزان تولید می‌شد که می‌توانست گوشی‌هایی به کیفیت و کارایی گوشی‌های اپل باشد. اگر به مشخصات داخلی گوشی‌های اپل نگاه کنید متوجه می‌شوید که این گوشی‌ها در مقایسه با رقبای هم قیمت اندرویدی خود به لحاظ سخت‌افزاری کمی ضعیف‌تر هستند؛ اما آیا این ضعیف بودن سخت‌افزار، کارایی آن‌ها را کاهش داده است؟

Huawei Harmony OS

 

 

مشخصا نه. دلیلش این است که اپل هم سیستم‌عامل و هم خود گوشی‌ها را می‌سازد. مثل گوشی‌های اندرویدی نیست که سیستم‌عامل توسط گوگل ساخته ‌شود و بقیه شرکت‌های تولیدکننده گوشی در نهایت پوسته آن را تغییر می‌دهند و چند اپلیکیشن به آن نصب می‌کنند.

اپل سیستم‌عامل آی‌اواس را دقیقا بر پایه همین سخت‌افزار گوشی‌های خود می‌سازد. در نتیجه این سیستم‌عامل به‌خوبی برای این سخت‌افزار بهینه‌شده است. دقیقا همین بهینه بودن سیستم‌عامل آی‌او‌اس است که باعث می‌شود گوشی‌های اپل حتی آن‌هایی که عمری از آن‌ها گذشته، همچنان قابل‌استفاده باشند.

 

حالا هواوی هم از روی اجبار می‌خواهد همین کار را بکند. این شرکت حالا قصد دارد سیستم‌عامل خود را بر پایه اندروید برای سخت‌افزارهای خود بسازد. نتیجه آن است که چنین سیستم‌عاملی می‌تواند شدیدا بهینه باشد، باتری کمتری مصرف کند و عملکرد خوبی هم نشان دهد. و این یک اتفاق بسیار مبارک در بازار گوشی‌های هوشمند است؛ زیرا برای اولین بار در این چند سال شما می‌توانید به‌جای دو گزینه، سه گزینه برای خرید گوشی‌های هوشمند داشته باشید. گزینه سومی که البته بسیار جذاب است. همچنین مزیت سیستم‌عامل هارمونی هواوی هم این است که می‌تواند اپلیکیشن‌های اندرویدی را نیز اجرا کند؛ زیرا از مدت‌ها قبل هواوی خدمات موبایلی هواوی را جایگزین خدمات موبایلی گوگل کرده است. هواوی در جلسه سالانه توسعه‌دهنده‌های خود که همین ۵ روز پیش یعنی ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۰ برگزار شد، از این سیستم‌عامل رونمایی کرد که اتفاق بسیار هیجان‌انگیزی بود. سیستم‌عامل هارمونی برخلاف اندروید و آی‌او‌اس سیستم‌عاملی صرفا برای گوشی‌های هوشمند نیست. بلکه یک سیستم‌عامل اشتراکی است که می‌تواند هم‌زمان روی هر وسیله‌ای مثل تلویزیون هوشمند، ساعت هوشمند و خودرو اجرا شود.

خبر بد

اما این رونمایی با یک خبر دیگر از تحریم‌ها همراه شد. این بار هواوی نمی‌توانست از ال‌جی و سامسونگ صفحه‌نمایش برای گوشی‌های خود بخرد. ال‌جی و سامسونگ بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین تولیدکننده‌های صفحه‌نمایش موبایل در دنیا هستند.

مسئله این است که چیپ کنترلی صفحه‌نمایش‌های این دو شرکت از یک فناوری آمریکایی استفاده می‌کند و دقیقا به همین دلیل این دو شرکت‌ هم از فروش صفحه‌نمایش به هواوی منع شده‌اند. البته هواوی احتمالا چنین اتفاقی را پیش‌بینی کرده بود و پیش‌ازاین ۱۵۰ میلیون صفحه‌نمایش از این دو شرکت خریده بود. علاوه بر این نیز هنوز تولیدکننده‌هایی در داخل چین هستند که صفحه‌نمایش تولید می‌کنند و هواوی می‌تواند از آن‌ها خرید بکند.

دیدگاهتان را بنویسید